Åreforkalkning

Diabetes

Stress

Rygsmerter

Gigt

Træning og motion  hjælper generelt mennesker med gigt, det bliver lettere at komme bedre gennem hverdagen. Mange Qigong-udøvere med gigt oplever en gavnlig effekt. Elever gennem tiden fortæller, hvordan Qigong vedligeholder leddenes bevægelighed. Der foreligger meget lidt videnskabelig dokumentation for den positive virkning, der findes dog enkelte undersøgelser af ældre – med og uden gigt- der peger på, at Qigong kan genoprette balancen og dermed forebygge fald.

Har du problemer med dine knæ, så husk, at smerter i leddene aldrig bare skal trænes væk. Spørg din instruktør, hvordan du skal forholde dig, så du lægger belastningen på en måde, der ikke skader dig. Når træningen udføres korrekt, er der ingen overbelastning af leddene.

Hvis du har problemer med hænderne og fingrene, kan der opstå en “snurren”, eller hænderne kan blive varme – det er helt normalt og ufarligt. Har du gennemgået en større operation eller er i længerevarende behandling, bør du tale tale med en fysioterapeut eller en læge – så du ved om, der er bevægelser du ikke må udfører.

Qigong fungerer som et “selvforsvar” mod gigtgener. Selv om du har gigt eller besvær med ryg, knæ eller andre led, kan du sagtens træne Qigong, da det ikke indebærer pludselige ryk eller hop.

Qigong træner muskler, sener og led på en skånsom og blid måde. Du får en bedre kropsholdning, som dels er med til at gøre åndedrættet dybere, dels har en beroligende virkning generelt.

I Qigong strækkes leddene aldrig helt, og du bør især være opmærksom på at holde dine knæ bøjede for at undgå uheldige belastninger. En god instruktør vil hjælpe dig med at finde den dybde/niveau, du skal træne i. Det er ofte mere end de fleste umiddelbart tror. Qigong trænes nu om dage mest for sundheden og velværets skyld.

Qigong skal dyrkes i en afspændt tilstand, men med energi i øvelserne, så du får en dybtgående træning. Belastningen kan justeres individuelt, så den passer til dine behov. Regelmæssig træning kombineret med sund ernæring og et harmonisk sind betyder, at du kan holde dig rask og rørig op i en høj alder.

Du får hurtigere og bedre gevinster med en instruktør!

Gode minder

ydre styrke og indre ro
du bliver glad
tag en pause